Terapie hrou
Jak je možné, že "obyčejná hra" pomáhá dětem s jejich problémy?
Terapie hrou je jedinečná strategie práce s dítětem. Stejně jako dospělí používají řeč pro komunikaci, pro děti je přirozené vyjadřovat se prostřednictvím hry. V terapii hrou se jednotlivé hračky používají jako slova a hra je řečí dítěte.
V rámci terapie hrou se využívá dětských her k sebevyjádření a dochází v ní ke zpracování emočního napětí a znovuprožití traumatických zkušeností. Ve hře figurují různé postavy a hračky prostřednictvím kterých děti vyjadřují své emoce a postoje.
Účinnost terapie hrou dokazují výzkumy a metaanalýzy.
Co je terapie hrou?
Jedná se o individuální terapeutickou práci s dítětem ve speciální herně. Jak samotný název napovídá, terapie hrou je postavená na léčebném potenciálu hry. Právě hra je pro děti nejpřirozenějším způsobem komunikace. Prostřednictvím hry děti vyjadřují, co si myslí a co cítí.
Terapie hrou se nezaměřuje pouze na odstranění konkrétních symptomů. Postupně vede ke změnám ve struktuře osobnosti, dítě se cítí lépe a chová se uvolněněji. V terapii hrou se dítě učí seberegulaci a sebekontrole, podporuje sebevědomí dítěte a sebeúzdravné mechanismy.
Speciální herna
Je vybavena hračkami, které podporují dítě ve svobodném vyjádření. V herně se hračky používají jako slova a hra je řečí dítěte. Terapie hrou využívá hraček, které lze rozdělit do 3 kategorií:
hračky z reálného světa
hračky na vyjádření agresivity
hračky pro emocionální uvolnění a tvořivé jednání
Můj přístup
Terapie hrou je postavena na nedirektivním přístupu, respektování dítěte, vřelosti a důvěře. V terapii uplatňuji jen taková omezení, která jsou nezbytně nutná a pomáhají dítěti uvědomit si spoluzodpovědnost v terapeutickém vztahu.
Po dobu terapie se stávám "větší kámoškou" dítěte. Ke každému přistupuji individuálně, s cílem navázání důvěrného terapeutického vztahu. Témata, která děti trápí zpracováváme pomocí prožitku. S dítětem si hraji, naslouchám jeho potřebám a podporuji ho na cestě k řešení problémů vlastním tempem. Dítě přijímám takové, jaké je a pomáhám mu vyznat se lépe ve svých pocitech a ve svém chování.
Pro koho je terapie hrou vhodná?
Pracuji s dětmi cca od 3 do 10 let. Věková hranice je individuální a může být trochu "širší". Podmínkou pro zahájení spolupráce je, zda má dítě alespoň základní schopnost porozumění řeči. U starších dětí je určující, zda si ještě hrají nebo zda mají zájem tvořit atd.
Terapie hrou je vhodná pro děti, které se potýkají s těmito problémy:
výchovné obtíže
nejistota, nízká sebedůvěra
problémy ve škole (s autoritou, s vrstevníky)
potíže s adaptací na změnu (příchod sourozence, nástup do školy, rozchod rodičů, úmrtí blízké osoby atd.)
strachy, úzkostné až depresivní stavy
agrese, hněv, impulzivita
psychosomatické problémy (bolení bříška, hlavy, enkopréza atd.)
traumatické události
Výčet obtíží je orientační. Navíc každé dítě snáší tytéž obtíže jinak. Některé děti tedy potřebují v určitou chvíli větší podporu než jiné. Pokud Vás chování Vašeho dítěte znepokojuje nebo nevíte, zda jsou obtíže vhodné pro terapii hrou, kontaktujte mě.
Průběh terapie hrou a spolupráce s rodiči
Terapii hrou předchází úvodní konzultace s rodiči. Konzultace probíhá osobně nebo online formou. Pokud je to možné, preferuji zapojení obou rodičů. Více informací o kozultaci zde.
S dítětem pak pracuji individuálně, obvykle 1x týdně po dobu 45 minut. Zároveň chráním soukromí dítěte - to, co mi dítě svěří si nechávám pro sebe. Průběžně však rodiče o průběhu terapie informuji prostřednictvím průběžných konzultací. Většinou po 5 sezeních s dítětem si domlouvám samostatné setkání s rodiči. Průběžné konzultace slouží k mapování aktuální situace doma, rodiče mají příležitost mi cokoli sdělit a ptát se. Také mluvíme o tom, jaké změny rodiče v chování dítěte pozorují a jak těmto změnám mohou více přispět. Právě spolupráce s rodiči je pro mě a pro efektivitu celé terapie klíčová.
Délku spolupráce a počet terapií nelze předem odhadnout. Záleží na závažnosti problémů, individualitě a tempu každého dítěte. Proto některým dětem stačí 15 setkání (= minimální počet), jiné potřebují dlouhodobější podporu. Proto prosím berte v potaz, že změny přichází postupně, ne ze dne na den.
Spolupráce s dalšími institucemi
Někdy je vhodná spolupráce se školou či jinými institucemi. Do kontaktu s nimi vstupuji pouze s výslovnou žádostí a písemným souhlasem rodičů. Na požádání mohu vypracovat odbornou zprávu o průběhu terapie.
Reference
Velice dobrá zkušenost. Potřebovali jsme někoho, kdo by nám pomohl překonat naše problémy. Dcera na nás byla doslova fixovaná, pořád se bála, že se někomu z nás něco stane, špatně reagovala na změny a nové věci, nešla sama ani na záchod. Bylo to pro nás vyčerpávající. Teď už je to za námi, dokonce jsme si všimli, že má dcera vyšší sebevědomí a větší odvahu zkoušet nové věci. Ještě před rokem bychom nevěřili, že se to může takhle změnit! Moc děkujeme!
Rodiče 2 dětí, 4 a 7 let
K slečně Zdence jsme docházeli s naším synem na terapie hrou, které přispěly k jeho lepšímu fungování ve školce. Hodně jsme bojovali s jeho agresivitou, odmlouváním a vztekáním. Díky konzultacím, které jsou součástí, jsme si uvědomili plno věcí a změnili svoje reakce - to tomu určitě taky přispělo. Teď se nám žije konečně pohodově!
Rodiče syna, 4 roky
S paní Zdeňkou mám dlouhodobě dobrou zkušenost. Díky terapii hrou se nám daří v našem životě snáze překonávat obtíže a vyrovnávat se s nepříjemnými problémy. Vřele doporučuji.
Maminka syna, 5 let